Çocuk Gelişimi

MENU

Çocuklar, bir toplumun geleceğinin temelini oluşturur. Bu nedenle onların sağlıklı, mutlu ve üretken bireyler olarak yetiştirilmeleri, hepimizin ortak sorumluluğudur. Çocuk Gelişimi Lisans Programı olarak temel amacımız; çocukların tüm gelişim alanlarını en iyi şekilde destekleyebilecek, bilimsel bilgiye dayalı, çağın gerekliliklerine uyum sağlayabilen, transdisipliner yaklaşım ilkelerini benimsemiş, çocuğun yüksek yararını korumaya yönelik tüm faaliyetlerde görev alan, donanımlı ve etik değerlerle yoğrulmuş ‘Çocuk Gelişimci’ yetiştirmektir.

Çocuk Gelişimci; çocuk gelişimi alanında eğitim veren sağlık bilimleri fakültelerinin lisans “Çocuk Gelişimi Bölümleri”nden ve yüksekokulların lisans programlarından mezun olan, çocukların yaşam kalitelerinin artırılabilmesi için gebelik döneminde ebeveynlerin bilgilendirilmesinden başlayarak, 18 yaşına kadar her çocuğa yönelik olarak gelişimsel değerlendirme, tanılama ve izlem yapan; gelişimsel destek programlarını planlayan ve yürüten, çocuğa, aileye/bakım veren kişiye profesyonellere ve topluma çocuk odaklı danışmanlık hizmetlerini sunan meslek mensubudur.

Çocuk Gelişimcinin görev, yetki ve sorumlulukları, Sağlık Bakanlığı tarafından düzenlenen ve (RG,22.05.2014, Sayısı: 29007) yayınlanan “Sağlık Meslek Mensupları ile Sağlık Hizmetlerinde Çalışan Diğer Meslek Mensuplarının İş ve Görev Tanımlarına Dair Yönetmelik”te, Milli Eğitim Bakanlığı “Özel Kreş ve Gündüz Bakımevleri İle Özel Çocuk Kulüplerinin Kuruluş ve İşleyiş Esasları Hakkında Yönetmelik’te (RG, 30.04.2015/29342) ve “Özel Eğitim Kurumları Yönetmeliği”nde (RG 18.05.2012 /28296), Sosyal Hizmet Merkezleri Yönetmeliği”nde (RG, 09.02.2013/28554), Çocuk Koruma Kanunu’nda (Çocuk Koruma Kanunu, 2005) tanımlanmıştır. Bu yönetmelikler doğrultusunda Çocuk gelişimcinin görev yetki ve sorumlulukları aşağıda özetlenmiştir:

  • Çocuk ve aile ile görüşerek çocuğun gelişimsel öyküsü ve sosyal çevresi hakkında bilgi alır.
  • Formal ve informal yöntemlerle çocukla ilgili verileri toplayarak gelişimsel düzeyini belirlemek için uygun değerlendirmeleri yapar.
  • Çocuğun güçlü ve zayıf yönleri ile bireysel özelliklerini, ilgilerini belirlemek amacıyla tüm gelişim alanlarını kapsayacak gelişimsel tanılama yapar.
  • Ebeveynlerin ve/veya çocuğa bakım veren birincil çevrenin çocuğun gelişimsel ihtiyaçlarına yönelik bilgilendirilmesi, güçlendirilmesi ve desteklenmesi gereken alanlarla ilgili planlama yapar ve gelişimsel hedefleri belirler.
  • Gelişimsel tanılamaya uygun hedefler doğrultusunda gelişimsel destek/müdahale/eğitim programı hazırlar.
  • Çocuğa ve bakım verene yönelik hazırladığı programı gerektiğinde uygular ya da uygulanması için gelişimsel danışmanlık hizmetleri verir.
  • Uygulanan programı değerlendirir, gelişimsel izlemi sürdürür.
  • Topladığı veriler doğrultusunda gelişimsel değerlendirme ve tanılama sürecini sistematik bir şekilde raporlar, gerekli durumlarda bu raporları diğer profesyonellerle paylaşır ve/veya çocuğun ilgili profesyonellere yönlendirmesini yapar.
  • Çocuğun yüksek yararını korumaya yönelik tüm faaliyetlerde görev alır.
  • Çocukların gelişimlerini destekleyici çocuk gelişimi ile ilgili materyalleri tasarlar, tasarlanmasına ve kullanımına yönelik danışmanlık yapar.
  • Çocuk gelişimi mesleğiyle ilgili eğitim, bilimsel etkinlik, danışmanlık, araştırma, strateji ve politika geliştirme faaliyetlerine katılır.